وبسایت رسمی محمدرضا فرجی تهرانی
ارتباط با من 09121391039

آخرین وضعیت بازار آی تی / کمبود بازار را قاچاقچي‌ها تامين مي‌کنند

زمان مطالعه: 3 دقیقه ارديبهشت ماه امسال بخشنامه‌اي از سوي سازمان توسعه تجارت ابلاغ شد که بر مبناي آن ملاک عمل ثبت سفارش، ميانگين سابقه واردات دو سال اخير واردکنندگان است، يعني جمع واردت دو سال آخر تقسيم به دو بايد اجرا شود. اين اتفاق باعث شد بازار کالاهاي ما به هم بريزد، زيرا سال گذشته معاونت اقتصادي رئيس ...

3 دقیقه
0 دیدگاه
editor1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارديبهشت ماه امسال بخشنامه‌اي از سوي سازمان توسعه تجارت ابلاغ شد که بر مبناي آن ملاک عمل ثبت سفارش، ميانگين سابقه واردات دو سال اخير واردکنندگان است، يعني جمع واردت دو سال آخر تقسيم به دو بايد اجرا شود. اين اتفاق باعث شد بازار کالاهاي ما به هم بريزد، زيرا سال گذشته معاونت اقتصادي رئيس جمهور سقف واردات را برداشت.

وي افزود: کالاي آي تي اگر چه يک کالاي فناور است، اما واردات آنها نيازمند گذراندن پروسه خاصي است که اين براي ما که تحريم هستيم سخت تر است. دوستان ما در امارات و قطر دفتر نمايندگي مي زنند. اين دفاتر را با يک شريک خارجي راه اندازي مي کنند؛ چون مجبور هستند صاحب دفتر را يک فرد خارجي انتخاب کنند، در غير اين صورت نمي توانند کالا خريداري کنند. حال تصور کنيد ما با اين سختي تحريم را دور مي زنيم تا کالا وارد کشور کنيم، ناگهان با تحريم هاي داخلي مواجه مي شويم.

وي در پاسخ به اينکه يکي از وعده هاي دولت سيزدهم از همان ابتدا پايان دادن به سياست هاي ناگهاني بود. آيا پيش از اين تصميم اطلاع رساني نشده بود گفت: خير، هيچ اطلاع رساني نشده بود، به همين دليل نيز از زماني که سقف واردات برداشته شد؛ واردکننده اي سقف را پر نميکرد چون مي دانست نيازي ندارد دفعه بعد براساس ميانگين وارداتش، ثبت سفارش جديد انجام دهد. بر همين اساس نيز واردکننده آنقدر صبر مي کرد تا بتواند بيشترين تخفيف را از شرکت مادر بگيرد و در واقع کالا را با قيمت مناسب خريداري کند. با اين روش هم سود خوبي خودش مي کرد و هم با قيمت مناسب کالا وارد کشور مي شد. با اين نگاه خيلي ها در اسفند خريد نکردند و گذاشتند فروردين و پس از آناليز بازار در ارديبهشت ماه ثبت سفارش را انجام دهند، چون تعطيلات عيد را داشتيم و ارز هم وضعيتش مشخص نبود؛ در ضمن صحبت از توافق بود. در نهايت اين واردکنندگان زماني که در ارديبهشت رفتند تا ثبت سفارش کنند، ديدند که امکان ثبت سفارش ندارند. وقتي ما پيگير شديم که چرا امکان ثبت سفارش نيست؟ اعلام کردند چون سالگذشته خريد نداشتيد. اين درحالي است که براي کالاي آي تي نمي توان با اين روش تصميم گيري کرد. شما به ياد داريد، کرونا که آمد مدارس و دانشگاه ها آنلاين شدند؛ درخواست وبکم شد و ما با کمبود شديد وبکم رو به رو شديم. اين اتفاق نشان مي دهد ما بايد با زمان زندگي کنيم، اما سياستگذاران بدون اينکه اتحاديه را دخيل کنند؛ براي ما تصميم مي گيرند.

بازار وبکم قاچاق است

فرجي در چرايي اشباع ناگهاني بازار از وبکم قاچاق بيان کرد: چون ما نامه زديم نيازمند وبکم هستيم و ثبت سفارش را باز کنيد؛ اما هيچ اتفاقي نيفتاد.الان هم شرايط نامساعد است، چون قيمت جهاني کالاهاي آي تي رشد کرده است. عوارض گمرکي با تغيير نرخ ارز 4200 به نيما رشد کرده است. از طرفي تاجر يک ماه به دنبال ثبت سفارش است و يک ماه بايد در صف بانک مرکزي باشد تا ارز بگيرد؛ همه اينها باعث مي شود قيمت تمام شده کالا رشد کند. چرا انتظار براي ثبت سفارش و صف بانک مرکزي بايد بر رشد قيمت بيفزايد. تاجر بدون سود نمي تواند کار کند. تجار بايد درآمدي داشته باشند تا بتوانند زندگي کاريش را ادامه بدهند. وقتي قيمت کالا بالا مي رود کالاي دست دوم قاچاق مي شود چون يکسري توان خريد کالاي گران را ندارند. در اين بين با تحريم دروني دچار مشکل مي شويم و باز بازار به هم ريخته تر از قبل مي شود.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه تهران در خصوص رشد قيمت چون الان بازار در رکود است؛ ما رشد قيمتي غير عادي از طرف اعضا نداريم، اما مسئله اين است که باتوجه به اينکه ارز محاسباتي 4200توماني به نيما تغيير کرده است، کالا در بدو ورود 7درصد به قيمتش اضافه مي شود. در کنار اين رشد ما افزايش ناشي از ارزش افزوده را هم داريم، اگرچه کالاهاي ما ماخذش 5 درصد است، اما ماليات ارزش افزوده آن همچون ساير کالاها 9درصد است.

فرجي افزود: الان کمبود بازار را قاچاقچي ها تامين مي کنند، نه تجار، نه کسي که ماليات مي دهد، نه کسي که ايجاد شغل مي کند. بين 15 تا 20درصد کالاي ما قاچاق است.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه تهران در پاسخ به اينکه ظاهرا در اين شرايط استاندارد قوانين سختگيرانه تري براي شما وضع کرده؛ درست است گفت: بله الان استاندارد يک بخشنامه جديد داده که برمبناي آن کالايي که قبلا مي آورديم بايد مجددا مورد تاييد آن قرار گيرد، در واقع بايد دوباره نمونه گيري شود و بابتش بايد ما هزينه کنيم، اما قبلا 10 قلم لپ تاپ داشتيم، همه يک برند، با مدل هاي مختلف يک لپ تاپ مي داديم براي چک کردن اما الان همه 10قلم را بايد بدهيم، اينطوري 10قلم لپ تاپ ما دست دوم مي شود و واردکننده آن را بايد با ضرر هنگفت بفروشد يا ضرر آن را سرشکن کند بر روي ساير کالاهايش که اين موضوع مجددا به خريداران کالا فشار وارد مي کند.

 

منبع: صنف نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *