وبسایت رسمی محمدرضا فرجی تهرانی
ارتباط با من 09121391039

دعوت از اتحادیه‌ها برای ایجاد مراکز فناوری و هوشمند‌سازی اصناف

زمان مطالعه: 6 دقیقه همایش “اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند” در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار و تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین “اتاق اصناف ایران”، “دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت” و “مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران” امضا شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، نخستین همایش «اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند» امروز ...

6 دقیقه
0 دیدگاه
editor1
زمان مطالعه: 6 دقیقه

همایش “اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند” در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار و تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین “اتاق اصناف ایران”، “دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت” و “مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران” امضا شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، نخستین همایش «اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند» امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ با حضور سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، قاسم نوده‌فراهانی نماینده وزیر صمت در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف تهران، هوشیار فقیهی دبیرکل اتاق اصناف ایران، محمدباقر مجتبایی مشاور اتاق اصناف ایران و دیگر مقامات کشوری، لشکری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای اتحادیه‌های اصناف استان تهران برگزار شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش درباره معنای دانش‌بنیان کردن کسب و کارها گفت: در کنار “سرمایه مالی” و “نیروی کار” عامل دیگری به نام “دانش” قرار دارد و آن دسته از فعالیت‌ها و رشته‌هایی که سهم دانش در آن بیشتر از دو عامل دیگر هست، دانش‌بنیان خوانده می‌شوند. به طور مثال یکی از بانک‌ها در اقدامی خلاقانه در خصوص تامین منابع مالی زنجیره‌ای، کارکردی خوب و تجربه‌ای مناسب در این حوزه دارد.
سید رضا فاطمی امین در ادامه و در خصوص دانش‌بنیان کردن کسب و کارها اظهار کرد: وقتی می‌گوییم کسب و کارها باید دانش‌بنیان شوند، همه حوزه‌ها مدنظر است و یکی از مصادیق پررنگش بخش اصناف است. برای دانش‌بنیان بودن اصناف به دنبال کارهای پیچیده نیستیم و با برخی اقدامات ساده نیز می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.
وی افزود: در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، دوگانه اصناف و صنعت نداریم و تفاوتی بین این دو حوزه نمی‌بینیم. در واقع کسب و کارها خدماتی، معدنی تولیدی یا توزیعی هستند.
فاطمی امین ادامه داد: ظرفیت انسانی زیادی با تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد، که برای حفظ و استفاده از این ظرفیت باید از آن‌ها در بخش دانش‌بنیان کردن اصناف به خوبی استفاده کرد. از سوی دیگر دانش‌بنیان شدن اصناف، منجر به تولید و عرضه محصولات باکیفیت‌تر و کاهش قیمت می‌شود. لذا انتظار می‌رود اصناف برنامه‌ریزی‌های کلانی در این خصوص داشته باشند.
در این همایش که دو پنل تخصصی برگزار شد، هوشیار فقیهی دبیر کل اتاق اصناف ایران و محمدباقر مجتبایی مشاور اتاق اصناف ایران حضور یافته و به تشریح ظرفیت‌های اصناف و دانش‌بنیان‌سازی این حوزه اقتصادی پرداختند.

ایجاد مراکز فناوری و هوشمندسازی در اتحادیه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی
نماینده وزیر صمت در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: با اشاره به تغییرات شیوه تجارت در دنیای امروز، گفت: امروزه فعالیت‌های تجاری تابع قوانین، مقررات و روش‌های علمی و کاربردی هستند و اگر از این روش‌ها بهره نگیریم امکان آسیب دیدن به فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد.
قاسم نوده فراهانی افزود: در کشور ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی کوچک، فعال هستند و می‌توان با سرمایه کم این بنگاه‌ها را ایجاد کرد. بنگاه‌های کوچک اقتصادی در مدت زمان کوتاه به نتیجه می‌رسند. این در حالی است که یک کارخانه پس از چند سال به بهره برداری می‌رسد
رئیس اتاق اصناف تهران افزود: در بنگاه‌های کوچک امکان افزایش اشتغال وجود دارد و این بنگاه‌ها می‌توانند به راحتی از تخصص مهندسان و متخصصان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی نیازمند تمرکز جعرافیایی نیستند، خاطر نشان کرد: پراکندگی و تعداد بالای بنگاه‌های خرد اقتصادی امکان تولید کالاهای مختلف در کشور وجود دارد اما توزیع این محصولات در هر استانی نیاز به برنامه‌ریزی دارد.
وی با اشاره به توسعه بهره‌گیری اصناف از علوم روز، افزود: اصناف باید بیشتر در این زمینه فعال شوند و جلسات این چنینی می‌تواند در تحقق این مهم به اصناف یاری برساند. از این رو در تمام اتحادیه‌ها مراکز هوشمندسازی، فعال شوند.
نوده فراهانی که خود رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی است با دعوت از اتحادیه‌ها برای ایجاد مراکز فناوری و هوشمند سازی گفت: بر آن هستیم تا در دو اتحادیه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی مراکز فناوری و هوشمند سازی واحدهای صنفی مربوطه را ایجاد کنیم.

استفاده از زیرساخت‌های ‌دانش‌بنیان در نظام توزیع کالا
دبیر کل اتاق اصناف ایران در یکی از این پنل‌ها اظهار کرد: برای نخستین بار در تاریخ ایران است که بخش اصناف مورد توجه ویژه برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرار می‌گیرد که در دولت‌های پیشین مورد غفلت واقع شده است.
هوشیار فقیهی اظهار کرد: در سال‌‎های اخیر، ظرفیت‎های جدید و زیادی در حوزه اصناف به وجود آمده است اما چون برنامه توسعه‌ای وجود نداشته و نظام حاکمیت اقتصادی متوجه آن نبوده است نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها بهره کافی ببریم.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در صنوف پوشاک و کیف و کفش اگر برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشیم می‌توانیم بازارهای خوبی در جهان داشته باشیم. در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز همچنین است و می‌توانیم چنین فرصت‌هایی را در سایر کشورها ایجاد کرده و در زمینه صادرات رشد کنیم.
دبیر کل اتاق اصناف ایران با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی‌های کلان در نظام توزیع گفت: هیچ‌گاه برنامه توسعه‌ای برای نظام توزیع نداشته‌ایم و در این حوزه می‌توان از ظرفیت‌های هوشمندسازی و دانش‌بنیان کردن اصناف استفاده کنیم.
وی تصربح کرد: در اتاق اصناف ایران، شناسایی و برنامه‌ریزی نظام توزیعی کشور دنبال می‌شود اما برای موفقیت هرچه بیشتر در این عرصه لازم است تا دولت و مجلس اهتمام ویژه‌ای داشته و در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار دهند.
مشاور اتاق اصناف ایران نیز در پنل تخصصی دیگری به ارائه آمارهایی از ظرفیت اصناف پرداخت و گفت: حدود ۴۰ هزار مدیر در اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف داریم که بسیاری از این افراد تحصیلات عالیه دارند و برخی دیگر به لحاظ تجربه‌ای که در سال‌های گذشته به دست آورد‌ه‌اند از اساتید دانشگاهی در کار اقتصادی صاحب‌نظرتر هستند.
محمدباقر مجتبایی افزود: ۸۸ هزار تولیدی در کشور پروانه بهره برداری دارند که تنها حدود ۲ هزار از آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر نیروهای انسانی دارند. اما در اصناف بیش از ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم. پس ظرفیت اصناف در تولید به مراتب بیشتر و سهل‌تر است.
مجتبایی در این همایش تامین منابع مالی برای ورود اصناف به حوزه دانش‌بنیان را از مهمترین موانع دانست و افزود: اهمیت ضریب ریسک و دوره بازگشت سرمایه از مواردی است که اصناف برای تصمیم‌گیری‌های خود در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر می‌خواهیم نظر اصناف را به حوزه دانش‌بنیان جلب کنیم باید با این ادبیات صحبت کنیم تا سود و زیان ورود به حوزه دانش‌بنیان کردن واحدهای صنفی برای ایشان روشن شود.
در ادامه، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط و ایجاد زیست بوم فناورانه رشد این کسب وکارها، یکی از رویکردهای مهم دولت در سال تولید ‌دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است و بدون شک دستیابی به این هدف مهم، بدون مشارکت فعال اجزای این زیست بوم همچون اتحادیه ها، اتاق‌ها و خود کسب وکارها از جمله واحدهای صنفی، محقق نخواهد شد.
علیرضا شاه میرزایی افزود: از جمله ارکان مهم زیست بوم اقتصاد ‌دانش‌بنیان، خدمات فناوری و هوشمندسازی است که انقلاب چهارم صنعتی را رقم زده است و از جمله خدمات کسب و کار بسیار مهم به شمار می‌رود.
شاه میرزایی بیان کرد: برگزاری همایش تخصصی اصنافِ ‌دانش‌بنیان، فناور و هوشمند با هدف حرکت در مسیر هوشمندسازی فرایندهای تولید، بازاریابی، تبلیغات، صادرات و اصلاح فرایندهای اصناف و کسب وکارهای کوچک و متوسط برگزار شده است و نقطه آغاز تلاش اصناف و کسب وکارهای کوچک و متوسط در جهت هوشمندسازی است.
مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت دیگر سخنران این همایش گفت: جهش بزرگ کشور در حوزه تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، با حرکت اصناف به سمت فناوری به دست می آید. تحقق اشتغال و تولید دانش‌بنیان، به ساختار، برنامه، الگوی کلان کشوری، نظارت، راهبری و اصلاح نیاز دارد و اگر بخواهیم بگوییم تمام این صفات در کدام سازمان تحقق پیدا کرده است، قطعا اصناف و اتحادیه‌ها در ردیف اول یا دوم قرار می‌گیرند.
امیرحسین اسدی تصریح کرد: اگر به یکی از سریعترین راهکارهای عملیاتی شدن شعار سال یعنی “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین” فکر کنیم، بدون شک حرکت اصناف یا کسب وکارهای کوچک و متوسط در این مسیر می‌تواند زمینه ساز تحقق سریع این شعار باشد.

اصناف ‌دانش‌بنیان معافیت مالیاتی بگیرند
رئیس فراکسیون اقتصاد ‌دانش‌بنیان و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سهم اصناف در تولید ناخالص ملی حدود ۲۵ درصد است و زمانی که سخن از اقتصاد و تولید به میان می‌آید حوزه صنعت بیشتر از اصناف دارای اهمیت می‌شود این در حالیست که اصناف چرخ دنده‌های تولید محسوب می‌شوند.
محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و پایداری اصناف در دنیای جدید، افزود: ورود اصناف به کسب و کار مجازی شبکه تبادل داده‌ها و اقتصاد را متحول خواهد کرد. هوشمند شدن فضای اصناف ضرورت دارد این در حالیست که بسیاری از روسای اتحادیه هنوز به ما شکایت می‌کنند که کسب و کارهای اینترنتی فعالیت ما را مختل کرده‌اند.
وی پیشنهاد کرد: هر اتحادیه و صنفی که در زمینه هوشمندسازی ورود کند می‌تواند مزیت‌هایی را برای واحدهای صنفی دانش‌بنیان در نظر بگیرد. به عنوان نمونه می‌تواند معافیت‌های مالیاتی برای آن‌ها را با تدوین و تصویب آیین نامه‌ای ممکن سازد. چنین کارهایی را می توان تا پایان سال به نتیجه رساند.

‌دانش‌بنیان شدن اصناف یک الزام است
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیگر سخنران این همایش بیان کرد: دانش‌بنیان شدن اصناف قطعا یک الزام است و تنها یک پیشنهاد نیست.
عزت الله اکبری تالارپشتی گفت: در مجلس طرح دو فوریتی دیپلماسی اقتصادی را داریم که یکی از موارد اصلی آن می‌تواند همین دانش‌بنیان شدن اصناف باشد.
وی گفت: ما از اصناف می خواهیم که حتما به هوشمند سازی فعالیت‌های صنفی ورود جدی پیدا کنند و اگر موانع قانونی وجود دارد پیشنهادات خود را به مجلس بیاورند تا با همفکری هم بتوانیم موانع قانونی را رفع و فعالیت‌های صنفی را توسعه دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، امضای سه تفاهم‌نامه متفاوت بین سازمان‌های متولی،امضای “میثاق‌نامه اصناف ‌دانش‌بنیان، فناور و هوشمند” و دعوت از اتحادیه‌های صنفی برای ایجاد مراکز فناوری و هوشمند سازی در راستای تحقق شعار سال “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین” از اهم برنامه‌های این همایش بود.
منبع: اتاق اصناف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *