وبسایت رسمی محمدرضا فرجی تهرانی
ارتباط با من 09121391039

صنوف مقصر نیستند،مشکلات سامانه ثبت کالا باید مرتفع شود/ناهموارتر شدن مسیر واردات با قوانین سخت

زمان مطالعه: 2 دقیقه محمدرضا فرجی عضو هیات رئیسه اتاق تهران در نشست سالیانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت‌: قاچاق تعریف مشخصی دارد. کالای قاچاق به کالایی گفته می‌شود که یا از مبادی قانونی وارد نشده باشد و یا به صورت سازمان یافته، در گمرگ کالای دیگری به جای کالای اصلی اظهار شود. وی تصریح ...

محمدرضا فرجی تهرانی
2 دقیقه
0 دیدگاه
editor1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

محمدرضا فرجی عضو هیات رئیسه اتاق تهران در نشست سالیانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت‌: قاچاق تعریف مشخصی دارد. کالای قاچاق به کالایی گفته می‌شود که یا از مبادی قانونی وارد نشده باشد و یا به صورت سازمان یافته، در گمرگ کالای دیگری به جای کالای اصلی اظهار شود.

وی تصریح کرد: در همه کشورهای توسعه یافته تلاش بر این است که سالانه آمار جرم و جنایت و تخلفات کمتر شود، اما متاسفانه در کشور ما و در خیلی از مواقع عدم همکاری نهادهای ذیربط با یکدیگر و با بازرگانان باعث ایجاد ضرر برای تاجران قانونی می‌شود و ما در کشور با آمار تصنعی کشف قاچاق رو به رو می‌شویم.اینکه وارد کننده کالایی را اظهار کند و همان کالا را از مبادی قانونی وارد کشور کرده باشد و تمام مستندات گمرکی و قانونی آن هم موجود باشد و این کالا به صرف عدم ثبت در سامانه به عنوان کالای قاچاق شناخته شود، درست نیست و موجب دلسردی فعالان قانونی می‌شود. به طور کلی به ضابطه جدید ایرادات جدی وارد است.

فرجی اظهار کرد: هفته گذشته در زنجان بار کالایی ضبط شد بخشی از آن تولید داخل بود و بخش دیگری به صورت قانونی وارد شده بود و برگ سبز داشت اما قاضی پرونده فقط به جرم اینکه کالا در سامانه ثبت نشده بود چهار برابر جریمه برای آن اعمال کرد. سوال این است چرا با قوانین سخت مسیر واردات کالا را به کشور ناهموارتر می‌کنند و با اعمال جرایم سنگین کاری می‌کنند که وارد کننده به سمت قاچاق برود؟ اگر قرار باشد بازرگانان با قوانینی که هر روز سختگیرانه‌تر می‌شود، از مسائل مربوط به حواله و تخصیص ارز گرفته تا مشکلات مربوط به تایید و عدم تایید ثبت سفارش و ترخیص از گمرک و … دست و پنجه نرم کنند و بعد از واردات هم با وجود مستندات کامل، با ایشان مانند قاچاقچی برخورد شود و جرایم سنگین برایشان اعمال شود، دیگر چه رغبتی برای فعالیت در چارچوب قانون باقی می‌ماند؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از واردکنندگان ثبت در سامانه را فراموش می‌کنند، توضیح داد: مسأله اصلا فراموشی نیست. سامانه باگ‌های زیادی دارد. از جمله اینکه اصلا پوشش مناسبی برای تنوع کالایی ندارد. برخی از کالاها یک مدل از یک برند با مشخصات متفاوت هستند. به عنوان مثال یک مدل از یک لپ‌تاپ با ظرفیت هاردهای متفاوت، رم متفاوت و … وجود دارد که این‌ها در سامانه در نظر گرفته نمی‌شوند.

فرجی تصریح کرد: موضوع بعدی اینکه که گمرک هیچ گونه همکاری‌ای با صنف و تاجر ندارد و TSC را اصلاح نمی‌کند و زمانی که TSC اصلاح نمی‌شود، ارزش کالا در گمرک با ارزش واقعی کالا همخوانی نخواهد داشت و واردکنندگان به ناحق مشمول گران فروشی می‌شوند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران افزود: صنوف به هیچ عنوان رغبتی برای انجام کار غیرقانونی و حتی تخلفات خرد نداشته و ندارند. تمام دغدغه ما این است که نهادهای ذیربط در تعامل با اتحادیه‌ها و اتاق اصناف معضلات را مرتفع کنند و بازنگری‌ای بر قوانین انجام دهند، سامانه طبق نیاز هر صنف به صورت دقیق کارشناسی و اصلاح شود و جریمه برای کسی که واقعاً کالای قاچاق می‌آورد اعمال شود نه برای بازرگانانی که تمام فعالیتشان مطابق قانون است.
همه ما صادقانه برای رفع مشکلات پای کار آمده‌ایم و هدفمان برای کوتاه کردن دست قاچاقچی از بازار و رساندن کالای با اصالت به مصرف‌کننده یکی‌ست. بنابراین امیدواریم که این معضلات هر چه سریعتر با تعامل میان اصناف و سایر ارگان‌ها برطرف شوند و موجبات دلگرمی واردکنندگان قانون‌مدار فراهم شود.
منبع: اتاق اصناف تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *