وبسایت رسمی محمدرضا فرجی تهرانی
ارتباط با من 09121391039

پیکرتراشی نظام سنتی اصناف

زمان مطالعه: 2 دقیقه محمدرضا فرجی تهرانی، عضو هیات مدیره اتاق اصناف تهران در یادداشتی به برنامه جدید وزارت صمت در راستای پیکرتراشی نظام سنتی کسب‌وکار و کاهش بروکراسی‌های اداری اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید: ترکیب جدید هیات رئیسه اتاق اصناف تهران مشخص شد. علی رغم اینکه در این سال‌ها ساختار مدیریت اتحادیه‌ها همچنان بروزرسانی نشده وزارت صمت ...

2 دقیقه
0 دیدگاه
editor1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

محمدرضا فرجی تهرانی، عضو هیات مدیره اتاق اصناف تهران در یادداشتی به برنامه جدید وزارت صمت در راستای پیکرتراشی نظام سنتی کسب‌وکار و کاهش بروکراسی‌های اداری اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید:

ترکیب جدید هیات رئیسه اتاق اصناف تهران مشخص شد. علی رغم اینکه در این سال‌ها ساختار مدیریت اتحادیه‌ها همچنان بروزرسانی نشده وزارت صمت با همکاری اتحادیه‌ها قرار است 10 طرح بزرگ ملی را در این وزارت‌خانه برای نظام سنتی کسب و کارها پیاده‌سازی کند.

چندی پیش هم سخنگوی وزارت صمت از پیکرتراشی نظام سنتی کسب‌وکار با آغاز عملیات اجرایی ۱۰ طرح بزرگ ملی در وزارت صمت خبر داد.

او گفته بود: «ساماندهی اطلاعات کسب‌وکار، توانمندسازی واحدهای تولیدی، اصلاح فرآیند مجوزها، فعال‌سازی ظرفیت‌های بلااستفاده، نظام پاسخگویی هوشمند و … تغییر رویکرد از کوتاه مدت به برنامه محوری و بلندمدت در عمل کلید خورد.»

هر چند اجرای این طرح موافق و مخالفانی دارد و برخی از اتحادیه‌ها به دلیل عدم آموزش کافی از اجرای این طرح ترس دارند و زیر بار اجرای آن نمی‌روند اما پیاده‌سازی دقیق آن سبب هوشمندسازی و چابک‌سازی اصناف و اتحادیه‌ها خواهد شد.

این طرح باید به نوعی اجرا شود که بروکراسی‌های اداری برای اخذ مجوز برچیده شود. البته برچیده شدن بروکراسی اداری نیز به همین راحتی نیست و مدت‌ها زمان می‌برد تا گره‌های کار توسط متخصصان که از سوی اتاق اصناف و وزارت صمت تعیین می‌شوند، باز شود. از طرفی  برای جلب اعتماد اصناف، دولت باید این طرح را ابتدا به شکل پایلوت در یک استان اجرا و بعد کلیات آن را به طور سراسری اجرا کند.

این روزها نقد جدی بر سیستم نظارت اداری کشور وجود دارد. برخی معتقدند این نوع شیوه مجوزدهی باعث افزایش بروکراسی‌های اداری و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها شده است. حالا به نظر می‌رسد مدیریت نظام سنتی کسب‌وکارها می‌تواند اتفاق تازه‌ای را در این پیکره مهم اقتصادی ایجاد کند.

حال باید دید با برنامه جدید وزارت صمت بروکراسی اداری در اتحادیه‌ها کمتر می‌شود؟ این پرسشی است که در ادامه اجرای این طرح باید به آن پاسخ داد. چنانچه طرح در حد پیشنهاد باشد و متخصصان نسبت به اجرای آن تمایل نداشته باشند قطعا این طرح با شکست رو به رو می‌شود اما چنانچه برای این نوع طرح‌ها نگاه ملی‌ وجود داشته باشد و عزم راسخی برای پیاده‌سازی آن بکار گرفته شود ممکن است شاهد اتفاق‌های مثبتی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *